Med dagens krav på miljövänliga material samt transport- och tillverkningsmetoder så tvingas företagen att tänka till ordentligt, egentligen oavsett vilken bransch de tillhör. I princip alla företag är tvingade att ta sitt ansvar för miljön. Men detta gäller i synnerhet de företag som producerar kläder.
Många är de klädgrossister i Sverige som valt att satsa på ekologiska material. Ett av materialen som har ökat både i medvetandet hos konsumenter men så klart även hos leverantören eller i detta fall klädgrossisten, är bambu. Ytterligare ett miljövänligt material som det märks en ökning på är organisk bomull. Mer om dessa material senare. Även om medvetenheten har ökat hos folk i allmänhet så har efterfrågan inte stigit i samma takt. Därför tvingas många klädgrossister och tillverkare att ha en ekologisk kollektion för sig då de måste fortsätta sälja det som efterfrågas.
Vad detta beror på är inte helt utrett ännu men medvetenheten verkar inte ha hängt med riktigt när det gäller ekologiskt material, kanske är kunskapen om dessa alldeles för låg än så länge? Vilka strategier bör klädgrossisterna ha för att öka medvetenheten samt efterfrågan bland konsumenterna?
Utmaning för klädgrossisterna
Kvalitet, miljö och hälsa är de nya trenderna och de här tre faktorerna tycks bli allt viktigare än att handla kläder till ett lågt pris. Trots att vi kunnat se en efterfrågan i Sverige på ekologiska produkter generellt, är det inte alls i samma takt som det borde. Så den stora frågan kvarstår, vem är egentligen den ekologiska konsumenten?
Vad visar då studier om den ”gröna konsumenten”? Slutsatser som vissa studier har kommit fram till är att det råder brist på kännedom och kunskap om ekologiska material. Således verkar det också som att konsumenterna i studierna tycks välja materialets egenskaper före dess inverkan på miljön. Därmed bör man som klädgrossist satsa på att informera konsumenten vad de själva kan tjäna på att handla ekologiskt.
Klädgrossisters målgrupper
Studierna har också visat att det främst är den yngre generationen som utgör den primära målgruppen och är de som hyser det största intresset för ekologiska produkter.
Det finns självklart skilda målgrupper även i dessa studier inom de ekologiska konsumenterna, och att det kan vara en fördel för klädgrossisterna att anpassa kommunikationen beroende på vilken typ av målgrupp de vill nå. En annan aspekt som har dykt upp är att det kan löna sig att vända sig till de dyrare butiker då den ekologiska konsumenten har relativt hög inkomst.
Dessutom verkar det som att de dyrare butikerna har större efterfrågan på dessa typer av varor.